Atrasts 1 termins
|
|
-
EN natural monopoly
LV dabiskais monopols
RU естественная монополия
DE natürliches Monopol
FR monopole naturel
Definīcija: 1. Monopols, kas izveidojies tādu labvēlīgu ražošanas faktoru un dabas apstākļu ietekmē (bagātīgi un viegli iegūstami izejvielu krājumi, labi ceļi, tuva patērētāju atrašanās u. c.), kas rada iespēju izstrādājumus ražot lētāk, pārdot par zemākām cenām, nekā to dara citu šādu pašu preču ražotāji, līdz ar to viņus izkonkurējot. Δ rašanos un darbības pārtraukšanu ietekmē arī zinātnes un tehnikas attīstība. 2. Monopols, kas izveidojas tad, ja vairāku konkurējošu ražotāju pastāvēšana kādā nozarē nav ekonomiski lietderīga. Piem., pilsētas saimniecībā nebūtu racionāla vairāku ūdens, gāzes, siltuma vai elektrības apgādes tīklu, kā arī kanalizācijas sistēmu paralēla darbība.
Ekonomikas skaidrojošā vārdnīca. — R., Zinātne, 2000
|